Stap 3: Hulp tijdens het schrijven: de leerkracht loopt rond
Feedback op het schrijfproces
Wil je me voorlezen wat je al hebt?
Hoe denk je dat je verder gaat?
Heb je ook gedacht aan...?
Wordt het een verhaal met een happy end?
Hoe gaat je verhaal aflopen?
Wat moet er nog gebeuren in je verhaal?
Lees de tekst eens voor, gaan we luisteren of alles klopt.
Met welke schrijftip heb je heel goed rekening gehouden?
Wat zou er nog meer kunnen gebeuren?
Welke zin vind je het mooist gelukt?
Welke zin wil je nog wel wat veranderen?
Op welk woord ben je trots?
Heb je een verrassende zin bedacht?
Zullen we samen het volgende zinnetje bedenken?
Mag ik een zin bedenken, dan kun jij weer verder, kom ik straks kijken hoe je verder bent gegaan.
Mag ik dit stukje even voorlezen aan de groep? Ik vind het een topzin!
Wil je een stukje voorlezen aan de klas?
Laat eens een grappig stukje horen!
Welk stukje vind je spannend?
Feedback op vorm
Zijn er ook stukjes gesproken tekst? Heb je die geplaatst tussen aanhalingstekens?
Heb je gedacht aan het gebruiken van hoofdletters?
Zijn er woorden waarvan je niet zeker weet of je ze goed gespeld hebt?
Heb je nog een woordenboekje nodig?
Heb je aan het eind van elke zin wel een punt of vraagteken staan?
Heb je hele lange zinnen? Zullen we eens luisteren of daar ergens een komma in geplaatst moet worden?
Is er ook een zin waar een uitroepteken mooi achter hoort?
Pedagogisch positieve feedback
Ik heb nu al zin om je verhaal te horen, kan dat?
Ik zie dat je goed gelet hebt op...
Jij gebruikt mooie zinnen!
Ik merk dat je hard aan het werk bent, gaat het goed?
Ga je me straks verrassen met een mooi verhaal?
Feedback op organisatie en structuur van de tekst
Kun je aanwijzen waar het begin stopt?
Kan ik zien waar het slot begint?
Kun je het stukje voorlezen wat volgens jou het belangrijkste is?
Kun je me de conclusie van je tekst voorlezen?
Is er een zin waarin je samengevat kunt lezen wat het belangrijkste is?
Zullen we eens kijken waar nieuwe alinea's kunnen beginnen?
Had je een schema gemaakt voordat je begon met schrijven? Heeft het geholpen?
Zijn er woorden in de tekst die een beetje de volgorde verklappen?
Genrespecifieke feedback
E-mail of brief:
Is duidelijk aan wie je de brief schrijft?
Wat wil je met je brief of e-mail bereiken?
Hoe heb je het e-mailadres getypt?
Stuur je het e-mailtje aan meer mensen? Hoe doe je dat dan?
Hoe ben je de brief of de e-mail begonnen?
Wat heb je in de onderwerp-regel van je mail gezet?
Ken je degene aan wie je schrijft goed? Hoe kan ik dat merken aan de brief of mail?
Ga je ook nog een bijlage bij de mail sturen? Hoe doe je dat?
Maak je duidelijk wat je met de brief of mail wilt bereiken?
Argumentatieve tekst
Heb je nog getwijfeld over een van je argumenten?
Welk van de argumenten vind je het belangrijkst? Staan ze in een goede volgorde?
Had je een schema gemaakt vooraf? Heeft het geholpen?
Zijn er mensen die het misschien niet met je eens zijn? Waarom?
Wat vind je het sterkste bewijs bij dit argument?
Hoe kan ik aan het eind van de tekst zien wat je samenvattend vindt?
Weet je genoeg om argumenten te bedenken?
Kun je me aanwijzen over welke voegwoorden je heel tevreden bent?
Instructietekst
Weet de lezer van de tekst wat hij moet doen?
Staan alle stappen duidelijk beschreven?
Is duidelijk voor wie de tekst bedoeld is?
Zou het niet helpen er een plaatje of tekening aan toe te voegen?
Misschien kun je bullets gebruiken?
Kun je deze tekst niet in een schema zetten?
Kan de tekst korter en krachtiger?
Staat erbij wat je allemaal nodig hebt?
Verhaal
Waar speelt het verhaal zich af? Wat kun je nog meer over die omgeving bedenken?
Kun je de omgeving spannender, romantischer maken?
Welke persoon in je verhaal vind je het leukst? Kun je iets over zijn karakter vertellen?
Komen er ook slechteriken voor in je verhaal?
In welke tijd speelt je verhaal? Kun je iets meer over die tijd zeggen?
Hoeveel tijd beschrijf je in je verhaal? Kun je in je verhaal de tijdswoorden opzoeken?
Kun je met bijvoeglijke naamwoorden het verhaal wat (spannender) maken?
Aan welke woorden kan ik horen hoe ...zich voelt?
Boekbespreking
Heb je dit boek met plezier gelezen?
Wat is de belangrijkste gebeurtenis waarover je gaat schrijven?
Wie zou dit boek ook leuk vinden?
Voor welke leeftijd vind je het boek geschikt?
Welke persoon in het boek zou jij wel willen zijn?
Wat vind je de vervelendste persoon uit het boek?
Kun je me iets vertellen over de tijd waarin het boek zich afspeelt?
Heb je wel eens andere boeken van deze schrijver gelezen?
Werkstukjes schrijven
Wat is het onderwerp waar je over gaat schrijven? Welke vragen zou je kunnen bedenken?
In welke boeken zou je antwoorden op je vragen kunnen vinden?
Welke zoekmachines ga je gebruiken?
Welke zoektermen ga je gebruiken?
Wie zou je kunnen schrijven of bellen, mailen of skypen om er meer van te weten te komen?
Vind je de informatie die je gevonden hebt geschikt?
Wie heeft de informatie die je gevonden hebt geschreven?
Welke paragrafen heb je al klaar, met welke ga je nog aan de slag?