Stap 4: Kinderen geven elkaar tips over de onstane tekst


Schrijfdoel

Kinderen praten met elkaar over het tekstdoel, afhankelijk van de opdracht over vragen als:

Informatieve teksten:

·        Wat vind je het interessantste wat je gelezen hebt?

·        Waar zou je nog wel meer over willen weten? Welke vragen heb je nog?

·        Zijn er stukjes in de tekst waarvan je vindt dat ze beter zouden kunnen worden uitgelegd? Heb je daar ideeën over?

·        Vind je dat de illustraties bij de tekst goed zijn gekozen?

·        Voor wie denk je dat deze tekst interessant kan zijn?

Verhalende teksten:

·        Heb je het verhaal met plezier gelezen? Welk stukje vond je het mooist geschreven?

·        Zijn er kinderen die je kent, waarvan je weet dat ze deze tekst leuk zullen vinden? Waarom denk je dat?

·        Wat vind je grappig/spannend/treurig.... aan deze tekst?

·        Welke persoon in het verhaal zou jij het liefst wel/niet willen zijn? Waarom?

Argumentatieve/betogende teksten:

·        Heeft deze tekst je overtuigd van het standpunt dat ingenomen wordt?

·        Vind je dat tegenargumenten goed zijn weerlegd?

·        Bij een boekverslag: zou je zelf dit boek gaan lezen? Waarom wel/niet?

Instructieve teksten:

·        Probeer zelf maar eens uit of de aanwijzingen kloppen.

·        Kun je nog iets bedenken waardoor de aanwijzingen beter of vollediger worden?


Structuur

·        Kun je de schrijver vertellen waar volgens jou de inleiding, de kern en het slot beginnen? Klopt het?

·        Zou je ergens een witregel voorstellen? Waarom? Praat daarover met elkaar.

·        Word je door de inleiding nieuwsgierig over hoe het verder gaat? Hoe komt dat? Of: hoe kun je bereiken dat je nieuwsgieriger wordt?

·        Kun je vertellen aan de schrijver of je vindt dat de inleiding je al een beetje helpt over waar de tekst over zal gaan?

·        Wat vind je van het slot? Staat er een conclusie in?

·        Kun je korte zinnen vinden die je mooi aan elkaar kunt plakken met een mooi voegwoord? Doe maar een voorstel.

·        Vind je dat de titel van het verhaal goed gekozen is? Heb je andere ideeën?

·        Zou je sommige stukken uit de tekst op andere plekken willen zetten? Doe maar een voorstel en praat er met elkaar over.

·        Zou je in de tekst nog tussenkopjes willen plaatsen? Welke en waar?

·        Is er ergens in de tekst een plaats waar een plaatje iets had kunnen verduidelijken? Heb je een voorstel over zo'n plaatje?

         Is er een zin in de tekst die je echt 'top' vindt? Vertel wat je er zo goed aan vindt.


Presentatie

·        Kun je de tekst makkelijk lezen? Heb je ideeën hoe dat kan worden verbeterd?

o  Lettertype

o  Vet of niet vet gedrukt

o  Rechtop of schuin

o  Onderstrepen

o  Kleurgebruik

·        Zijner zinnen die nog niet helemaal lopen? Praat samen over hoe je de zinnen kloppend kunt krijgen.

·        Ga samen op zoek naar ontbrekende hoofdletters.

·        Zijn er woorden waarvan jullie niet zeker zijn van de juiste spelling? Spreek samen af hoe je dat gaat oplossen.

·        Kun je samen nog iets aan leesbaarheid van de tekst verbeteren door gebruik te maken van:

o  Punten

o  Komma's

o  Vraagtekens

o  Uitroeptekens

o  Aanhalingstekens